Didactische visie

Het is belangrijk voor de kinderen dat ze in groepen leren werken. Hiervoor maken wij gebruik groepswerkvormen. De kinderen leren hierbij samen werken en de kennis en ervaring aan anderen door te geven. Samen zoeken naar een oplossing voor problemen.

Wij bieden als docenten op de Levensboom via programma gericht onderwijs onze vakken aan. Hierbij geven wij leuke en enthousiaste lessen via methodes die wij op school gebruiken.

 

Leerkrachten zorgen voor een goede sfeer in de klas. Samen met de leerlingen wordt het lokaal ingericht (foto’s, posters, tekeningen, werkstukken) De leerlingen voelen zich thuis bij de leerkracht en het lokaal. Al onze lokalen zijn voorzien van een digibord. De leerkracht heeft zijn/haar bureau voor in het lokaal staan en de kinderen staan in tafelgroepjes naar het digibord gericht. Ook hebben we in ieder lokaal een instructie tafel. Op de begane grond staan tafels met computers en ook daar kunnen kinderen samenwerken. Bij de bovenbouw hebben ze een aparte computerruimte.

 

Op de werkvloer. Bij de volgende punten beschrijven we hoe dit in zijn werk gaat op school.

  • Mogelijkheid bieden aan de kinderen om in eigen tempo te kunnen werken.
  • Zelfstandig kunnen werken, leren en reflecteren.

 

  • Verantwoording over jezelf en omgeving dragen

Vanaf groep 4 hangt er in de klas een planning met taken. Iedere week krijgt een kind een andere taak. Die taak is aan ieder einde van de dag. Denk aan bord schoonmaken, klas vegen, puntenslijpers bakjes legen etc. Kinderen leren hierdoor zelfstandig te worden.

 

  • Leren van elkaar, en elkaars verschillen

Samenwerken en leren van elkaar vinden wij als school erg belangrijk. Vanaf midden groep 4 leert je kind omgaan met programma's zoals Word, Power-Point. Iedere vrijdag middag van 13.00 - 13.45 werken kinderen aan een project met een groep kinderen. Kinderen bereiden presentaties voor en leren zelfstandig te werken, maar ook om samen te werken. De groepjes bestaan altijd uit verschillende kinderen.

 

  • Sociale en creatieve vaardigheden krijgen extra aandacht

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen 2 uur in de week handvaardigheid les van docent handvaardigheid. De leraar van die klas ondersteunt dat uur mee. De kleuterklassen krijgen creatieve opdrachten in de klas.

 

  • Luisteren/praten, werk, spel en viering staan centraal op onze school:

 

Luisteren/praten:

Elke morgen beginnen de groepen ½-3-4 in de kring. Er wordt besproken wat er die dag gepland staat, kinderen hebben zelf vaak nog wat te vertellen, en er worden vaak kringactiviteiten gedaan.

Werk:

De leerstof wordt op verschillende manieren aangeboden en verwerkt. Kinderen werken de ene keer individueel de andere keer in twee tallen en ook vaak in groepjes.

 

Spel:

Kinderen hebben ontspanning nodig. Ook de gymlessen horen hier bij. De kinderen krijgen 2x in de week, 1 uur gym. Genoeg beweging vinden wij ook belangrijk.

Viering:

Elke maand wordt afgesloten met een maandsluiting. De groepen verzorgen om de beurt een complete voorstelling, waaraan ieder kind deelneemt.